top of page
פוסטים אחרונים
ארכיון

על קהילה, נדל"ן ומה שביניהם


אז מה ל-Coworking spaces ולקהילה ואיך עושים את זה בעצם?


לפני קצת יותר משבוע שעבר התקיים בתל-אביב הכנס הראשון למתחמי עבודה משותפים ולמנהלי קהילות של Spacebook (האפליקציה לניהול חללי עבודה משותפים אותה פיתחה חברת PickSpace). התכנסנו בקומה ה-60 של מגדלי שרונה, עם נוף פנורמי והרבה שתיה קרירה, שם התקבצו נציגים מכל מתחמי העבודה המובילים בארץ כדי לשמוע מה צופן העתיד לקונספט הכל כך חם הזה

ואני ? - אני כמו בכל מקום, באתי לחפש קהילה...


אז מסתבר שרק לפני 4 שנים, בשנת 2014, ארז אדם נוימן את פקלאותיו ואת המיזם האמריקאי המבריק שלו והביא לארץ הקודש את WeWork. "אנחנו פה בשביל לשנות את העולם" הוא הכריז אז וכך היה, או לפחות כך נדמה. 4 שנים אחרי, כולנו מגלגלים על הלשון את המושג החם: Coworking space ובכל יום נפתחים עוד ועוד מתחמי עבודה חדשים כמו פטריות אחרי הגשם. כיום פועלים בארץ יותר מ-200 מתחמי עבודה, שתופסים בינתיים רק כ-1% מעולם המשרדים. לדברי מאור כהן, מייסד Pickspace - אחוזים אלה צפויים לזנק ל30% בקרוב.

אבל לאן כל זה הולך? ומה אנחנו יכולים ללמוד מהם על קהילה?


אז מה הקשר בין נדל"ן לקהילה?

אין ספק ששלושת המילים שחזרו על עצמן בכל מקום בכנס היו נדל"ן, קהילה ומונח המפתח:

Added Value (בחיי, ספרתי)

אז איך שלושת אלה קשורים?

מתחמי העבודה קמו לראשונה מתוך חשיבה נדלניסטית שהגתה את הרעיון שאם נחלוק חלל נוכל, לנצל את המשאבים בצורה המיטבית, לחלוק בהוצאות ובכך בעצם לחסוך בעלויות. אותם אנשי נדל"ן המגיעים מן העולם הישן והקימו את מירב מתחמי העבודה רוצים לאכלס את המתחמים שלהם בצורה היעילה והרווחית ביותר.

אז מה הקשר לקהילה?

הרי היום בכל מתחם עבודה משותף שמכבד את עצמו מתנוסס שמו של מנהל הקהילה.

ובכן,המסקנה שעלתה מן הכנס היא שבעולם החדש והתחרותי של מתחמי העבודה נדל"ן טוב ונוף פנורמי כבר לא מספיקים."לכולם כבר ברור שאי אפשר להסתכל רק על ארבע קירות וזהו. אם לא תספק את ה-Added Value הדיירים שלך יעברו למקום אחר",טוענת הדר אביאל, מנהלת קהילה וחדשנות ב-WOPA.


אז מהו ה- Added Value ואיך מספקים אותו?

שאלה טובה.

אז כשאנחנו עוסקים בקהילות של אנשי מקצוע, בין אם זאת קהילה שיושבת במתחם עבודה פיזי או קהילה דיגיטלית, יש כנראה שלושה ערכים מרכזיים שחברי הקהילה שלנו מחפשים למצוא אצלנו:

  • תחושת שייכות

  • ערך כלכלי

  • והערך החברתי

כלומר, מנהל קהילה טוב יעזור לייצר לחברי הקהילה שלו הזדמנויות כלכליות שיעזרו להם לפתח את העסק שלהם, הזדמנויות להרחיב את המעגלים החברתיים והזדמנויות להתבטא בתוך הקהילה כדי להרגיש תחושת שייכות - כשרצוי שכל זה יקרה במעטפת של כיף ו-Happy hours.


איך הם עושים את זה בפועל ומה חשוב?


הכל במקום אחד

מתחמי העבודה החדשים כבר לא מסתפקים בשירותי משרד משותפים ובקפיטריה מפוארת. היום ישנם חללי עבודה שמספקים שירותי חדר כושר, ספא, בריכה, שירותי מספרה ובנק. ישנם ממברים במתחם המספקים שירותים אחד לשני והמתחמים הולכים לכיוון של של All In One. ממש כמו עיר קטנה. "אנו נמצאים בחלל העבודה 8 שעות ביום" אומר מאור כהן, " למה לא להנות בזמן הזה מכל מה שאנחנו אוהבים לעשות?"


מטפחים קשרים חזקים מחוץ לקהילה

אחד הכוחות הגדולים שלנו כקהילה הוא בנגישות שלנו לפנות לגופים גדולים, למשקיעים, לארגונים ממשלתיים וכו'. מנהל קהילה טוב הוא מקושר לא רק בתוך הקהילה שלו, אלא מחוץ לקהילה ויכול לספק לחבריה את הקשרים הנדרשים כדי לפתח את עצמם.


משתמשים במכנה המשותף כדי ליצור קשרים בתוך הקהילה

- קהילה בדרך כלל מתגבשת סביב מכנה משותף אחד בולט, אך איך מגשרים על כל השוני?

- איך יוצרים קשר בין אנשים שונים, בגילאים שונים, במקומות אחרים בחיים או בעלי תחומי עניין שונים?

במקרה הזה מתחמי עבודה משותפים הם דוגמא מצוינת. הם מאגדים תחת קורת גג אחת חברות שלפעמים נדמה שאין להן אף לא מכנה משותף אחד חוץ מהיותם יושבים באותו חלל. הדר אביאל, מספרת על האתגר: "WOPA היא תמהיל של חברות כמו אמדוקס, שמונה 750 עובדים, ושל סטארטאפ של בנאדם אחד. כל אחד נמצא בקומה אחרת וכל אחד סגור בתוך המשרד שלו. אז איך לעזאזל אני כמנהלת קהילה מצליחה לחבר את כל הדבר הזה?!” מה בחרה הדר לעשות? היא חיפשה את המכנה המשותף הרחב ביותר, שהוא במקרה הזה, לדבריה: אוכל. היא הזמינה את כולם לארוחות. ולתוך מעטפת הכיף הזאת יצקה את ה-Added Value: הדר ביקשה מכל חברה להציג את עצמה תוך כדי הארוחה. כך קרה שחברי הקהילה הגיעו בשביל האוכל אבל קיבלו הזדמנות להתבטא ולהכיר את חבריהם למתחם והחלו ליצור קשרים.


מייצרים תוכן שאי אפשר למצוא בשום מקום אחר

בעולם החדש בו אנו חיים לא חסר מידע, הכל נגיש וחופשי. כל אחד יכול ללמוד הכל בלחיצת כפתור

ולהשיג תוכן מכל מקום ובחינם. אנשים כבר לא נוהרים על מנת להשיג תוכן. בעידן כזה אנו חייבים להיות יצירתיים ולייצר תוכן חדשני ורלוונטי שחברי הקהילה שלנו לא יוכלו למצוא בשום מקום אחר.


יחסי ציבור

חלק מתפקידי הקהילה היא להשתמש בקשריה על מנת לחשוף את הקהל לעשייה של חברי הקהילה.


חדשנות ומידע

הקהילות של העולם החדש פועלות במרחב הטכנולוגי ומקדשות את החדשנות. מתחמי העבודה החדשים שמים לעצמם כמטרה להוביל את החדשנות ולהנגיש לחברי הקהילה שלהם את הטכנולוגיה החדישה ביותר ואת המידע המעודכן ביותר על מה שקורה בשוק.


כיף

בסופו של דבר כולנו אנשים. אנחנו רוצים להתרענן באירועים קלילים, לשמוע מוסיקה טובה, לאכול אוכל טעים ולהכיר אנשים נחמדים. אנחנו רוצים שיהיה לנו כיף.



----------------------------

על הכותבת

מאיה פרי, מעצבת ומנהלת קהילה

ב-ACIA - בית לאמנים ויוצרים - www.acia.org.il


bottom of page