top of page
פוסטים אחרונים
ארכיון

האם המדדים שלך חברתיים ?


לפני כמה חודשים דיברתי עם קולגה שעובד באחד הארגונים החברתיים הגדולים בישראל ובין היתר הנושא של מדידה והערכה עלה בשיחה אחד האתגרים שהוא העלה זהו האתגר של מדידת אימפקט ואפקטיביות בתחום הקהילתי המקומי/מוניציפאלי. אמרתי לו שאין בעיה כשאחת הדרכים לבדוק זאת הינה לערוך סקר בין תושבי וחברי קהילה בסביבה בה פועלים - לשאול אותם לגבי כמות, חוזק ואיכות החיבוריות בין האנשים - זאת אומרת כמה אנשים מכירים את השכנים שלהם (וכמה מהם כמותית הם מכירים), כמה הם מכירים את השכונה שלהם ואת המוסדות החברתיים/ציבוריים הפועלים בה ומהי סבירות הרצון שלהם מהדברים ומהמתרחש בה. בשלב השני מתחילים בהפעלת תוכנית בינוי הקהילה שבאה לידי ביטוי על-ידי שלל פעילויות שונות - אם זאת במסגרת המוסדות והמרחבים הציבוריים השונים שנמצאים במרחב של הקהילה, תוך אפשור, תמיכה ויצירת נראות ומקום ליוזמות המגיעות מתוך הקהילה ובמקביל תוך עידוד ותמיכה בפעילויות קהילתיות שונות במרחבים הפרטיים של התושבים (לדוגמא אצלנו בשכונת יד אליהו בתל אביב נערכו סדנאות שונות בבתי אנשים, פעם בכמה חודשים נערכים "מטבחים פתוחים" בין חברי השכונה ואירועים חברתיים שונים בהובלת התושבים). אחרי פרק זמן של כמה חודשים ניתן לחזור על הסקר - עם זה על בסיס משתתפי הפעילויות השונות והמשתתפים הראשונים של הסקר - הפער בתוצאות יגלם את מידת האימפקט החברתי כשבמקביל יש לחשוב על איך יוצרים המשכיות, מסורות ואיך הופכים את שלל הפעילויות הללו לברות קיימא.

התחום של מדידה והערכה תחום הקהילתי/חברתי הוא מאתגר מכיוון שמצד אחד יש בו מדדים "קשים" - זאת אומרת כמה פעילויות, יוזמות, מספרי משתתפים וכ"ו ומצד שני הוא צריך גם למדוד מדדים "רכים" כדוגמת תחושות ורגשות.

 

התחום של מדידה והערכה חשוב עוד יותר מתחום עסקי חדש שמתפתח העסקי החברתיים - בימים אלו אני קורא את הספר "הכלכלה החברתית החדשה בישראל" מאת: בני גדרון, יסכה מוניקנדם-גבעון, ענבל אבו ואורן קפלן (אני מקווה שבקרוב אוכל לשוב אליך עם תובנות והערות) לתחום הזה שרק מתפתח ועדיין עובדים על ההגדרה שלהן בפני מוסדות השלטון השונים. בנתיים לפני כחצי שנה עלתה לרשת סדרת הרצאות קצרות של גיא ביגל מנכ"ל מידות במסגרת הקורס למינהל עסקים במכללה למינהל בדיוק סביב הנושאים הללו - אז אתם מזמנים גם להנות :) - האבולוציה של מדידה חברתית - עקרונות למדידה חברתית על פי המודל הלוגי

- התאמת תהליך המדידה לארגון - איך מודדים בפועל?

bottom of page